«دَسترخوان» سفره عیدانه فطر و قربان در تاجیکستان
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۱۳۸۶
به گزارش ایرنا ، شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان به عنوان مرجع رسمی و کانون تنظیم کننده فعالیتهای دینی در تاجیکستان دوشنبه 26 ژوئن ( پنجم تیر) را به عنوان روز عید فطر اعلام کرده است.
در روزهای تجلیل از عید فطر هر خانواده از صبح صادق دَسترخوان خود را آراسته، درها را باز میگذارد و هر کسی که وارد شد با غذای گرم و شیرینیهای دستپخت پذیرایی می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی حساب کردهاند که در روز عید هر دسترخوان عیدانه حداقل کمتر از پنج نوع خورش و انواع شیرینی های دستپخت را همراه با غذای غذای گرم پیشنهاد میکند.
عید فطر یکی از دو عید مسلمانان است، که در تقویم تاجیکستان تعطیلی رسمی اعلام شده است. در این روز ساکنان به خانه یکدیگر رفته و به سوی درماندگان هم دست یاری دراز میکنند. اما شادی این عید پیش از همه نصیب کودکان می شود که هنوز خورشید طلوع نکرده به پشت در همسایهها و خویشاوندان نزدیک خود رفته، و از آنها هدیه میگیرند.
اعیاد فطر و قربان به عنوان دو عید مقدس اسلامی از سال 1990 میلادی پس از استقلال تاجیکستان، بنا بر مصوبه پارلمان تاجیکستان در تقویم این کشور وارد شده و تعطیل عمومی است.
با وجود 70 سال تسلط شوروی بر تاجیکستان و وجود مخالفتها و مبارزه های شدید کمونیست ها در برگزاری این اعیاد و دیگر مناسبتهای دینی، تاجیکان سنتهای برگزاری این عید را حفظ کرده و پس از استقلال، اعیاد عید فطر و قربان را به عنوان با شکوهترین سنت دینی و ملی خود گرامی می دارند.
دَسترخوان عیدانه از روز قبل عید در هرخانه آراسته و گسترده و تا سه روز پذیرای میهمانان است.
برگزاری مراسم نماز عید فطر ، گستردن سفره های عیدانه، عیادت از بیماران، قرائت قرآن برای شادی روح رفتگان و عیدی دادن بخصوص به کودکان ازجمله سنتهایی هستند که مردم مسلمان تاجیکستان در روزهای جشن اعیاد فطر و قربان انجام می دهند.
خرید پوشاک و تهیه هدایا برای همسر، فرزندان، خویشان و دوستان و افراد کم بضاعت نیز از دیگر سنتهای مردم تاجیک در این اعیاد است.
مراسم عید فطر با «عیدگَردک» کودکان که از قبل پاکتهایی را به این منظور تهیه کرده اند به منظور دادن هدایایی از سوی بزرگسالان به آنها همچون شیرینی و شکلات و یا پول به آنها آغاز می شود.
پس از اقامه نماز عید مردم به دیدار هم می روند. در این روز درب خانه ها گشوده است و هر رهگذر می تواند برای عید دیدنی و تبریک عید وارد خانه شود و بر سر سفره بنشیند و هر چه میل دارد، بخورد.
در دَسترخان تاجیکان، جدای از میوه که بیشتر محصول خود تاجیکستان بوده بخش عمده خشکبار، شکلات و شیرینی دسترخوان عیدانه تاجیکان عموما محصول چین، روسیه، قزاقستان و ترکیه است.
شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان روز گذشته در فتوایی رسمی تهیه دَسترخوان های رنگی و پر روتق و همچنین «عیدگَردک» یا گشت و گذار کودکان در روز عید فطر را خلاف با شریعت و مذهب حنفی دانسته است.
اعضای این شورا خواستهاند، که در روز عید مردم فرزندان خود را کنترل کنند.
سید مکرم عبدالقادرزاده رئیس شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان به رسانه ها گفت: عیدگَردک کودکان از یک طرف باعث اضطراب مردم شده و از طرف دیگر برای امنیت و سلامت خود کودکان خطر دارد.
شورای علما در فتوای رسمی گفته است، چنین عملی در فرموده های پیامبر (ص) وجود نداشته و اساس علمی هم ندارد. گذشته از این، چنین سنتی در همه مناطق تاجیکستان رایج نیست.
عبدالقادرزاده گفت: از مردم همچنین خواستهایم که از تهیه دَسترخوان رنگین خودداری و از اسراف خوداری نمایند.
وی گفت: دَسترخوانه برای خانوده ها هزینه های زیادی دارد و گاها سبب بدهی و قرض خانوادهها میگردد. به این شکل تجلیل نمودن عید سعید فطر در کشورهای عربی و اسلامی عموما به مشاهده نمیشود.
امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان پیشتر نیز تهیه دَسترخوانهای پررونق و رنگی را منع کرده بود و از مردم خواسته بود بیشتر به فقرا کمک کنند.
آساق**1663**گزارش: خسرو حسینی**انتشار دهنده: مریم شفیعی
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله تند روزنامه نزدیک به قالیباف به مهدی نصیری /بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که نان فحش دادن به آنها را سر سفره خود برده بود
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه صبح نو در شماره امروز خود نوشت:
سخنان مهدی نصیری در مصاحبه با بیبیسی فارسی واکنش برانگیز شده است. او در این مصاحبه از ضرورت اتحاد اپوزیسیون جمهوری اسلامی سخن گفته؛ یعنی اتحاد شاهزاده با تاجزاده. جمهوریخواهان با هواداران سلطنت. این سخنان چندان قابل نقد نیست، نه از آن باب که سخن بسیار دقیق و فکر شده و ایدهای است که از عطاری هیچکس جز عطاری نصیری نمیتوانسته بیرون بیاید، نه از تاجزاده که از شاهزاده تا مسیح هم نتوانستند چند ماهی دور یک میز بنشینند و امروز به یکدیگر فحشهای مثبت ۱۸ میدهند. بنابراین امتناع این ایده از روز روشنتر است. و باز نه جای تعجب که نصیری چنین سخنانی را بر زبان رانده که جای تعجب نیست؛ چراکه مسیر هر فرد رادیکالی، افتادن در چرخه رادیکالیسم است.
بنابراین مدعای مطلب حاضر نه نقد این سخن نصیری که نقد روشنفکران ایرانی است که در ۲۰۰ سال اخیر قدمی به جلو برنداشتند و همچنان اسیر توهماند. توهمی که باید آن را توهم انفکاک از جامعه و بیگانگی با انسان ایرانی نامید.
باید مسیر طی شده و جریان روشنفکری ایرانی نقد شود که امروز مهدی نصیری در این نحله خود را قرار داده است. نقد روشنفکران نه از باب غرض با این جماعت، بلکه از فرط بیگانگی است که با جامعه دارند و رؤیاهایی که اینها در دویست سال اخیر به جای فکر، ایده و اندیشه پیشرفت بهعنوان جنس بنجل به مردم ایران فروختهاند و به جای پیشرفت و توسعه برای مردم ایران، وضعیتی ایجاد کردند که بعد از دویست سال دوباره ایده بازگشت به وضعیت دویست سال گذشته را تئوریزه میکنند.
روشنفکر ایرانی ۲۰۰ سال است که اسیر این توهم است، از مردم سخن میگوید؛ اما فهمی از مردم ندارد. روشنفکر ایرانی که علیه سلطنت شورید و امروز دوباره به سلطنت رسیده است. زمانی مخالف شهر بود و زندگی در روستا را تئوریزه میکرد و امروز مقلد غرب و مدرنیته شده است.
این موجود ناقصالخلقه در عرصه فکری ایران باید پاسخگو باشد که چگونه با همه ادعای روشنفکری خود و تحقیر جامعه از تولید یک ایده هم عاجز مانده و امروز مهدی نصیری بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که عمری به آنان فحش داده و نان فحش دادن به آنان را سر سفره خود برده است.
رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضهای است که روشنفکر فکر میکند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمیخورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاجزاده نشان میدهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش میکند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازهای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاجزاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901683