Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@23:37:14 GMT

از طبخ نان تا حلوای اوماج و کنجدی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۰۴۴۳

از طبخ نان تا حلوای اوماج و کنجدی

مردم شهرستان گرمسار از گذشته‌ها تا کنون با گرامیداشت ماه مهمانی خدا، خود را برای استفاده هرچه بهتر از برکت این ماه عزیز آماده می‌کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پریسا صبوری، مدیر موزه اقوام شهرستان گرمسار در گفتگو با خبرنگار مرآت، ضمن تشریح آداب و رسوم مردم شهرستان گرمسار در ماه مبارک رمضان گفت: از دیر باز در شهرستان گرمسار با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان با همیاری و تعاون، بانوان هر محله در روستاها، شروع به پخت نان برای مصرف خانوار در طول ماه مبارک می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها هر روز مبادرت به پخت نان برای یک خانواده درمحله خود می‌کردند و به این صورت امر سخت پخت نان برای مصرف یک ماه را در عرض یک هفته تا شروع ماه مبارک و با همکاری یکدیگر به پایان می‌رساندند.

مدیر موزه اقوام شهرستان گرمسار با توصیف روحیه احسان در میان مردمان این بوم، بیان کرد: در گرمسار از قدیم تا به امروز بر این باور بوده‌اند که هیچ سفره‌ای با برکت‌تر از سفره ما رمضان نیست و ساکنین یه محله و یا کوچه به خصوص در ایام گذشته عادت داشتند تا از آنچه برای افطار برای خود آماده می‌کردند برای همسایگان و خویشان خود ببرند تا در این میان اگر همسایه یا خویشاوند نیازمندی دارند با این کار زیبا و آبرومندانه، از افطاری مقوی و مناسبی بهره‌مند شود.

وی در ادامه افزود: در این دیار مادران و مادربزرگ‌ها بر این باور بوده و هستند که آنچه در ماه مبارک خورده می‌شود باید از انرژی و قوت خوبی برخوردار باشد و بقول خودشان «قوت دلشان» باشد به‌طور مثال پای ثابت سفره‌های افطار، آش‌های مقوی مانند آش بلغور بوده است. همین‌طور از خوردنی‌های مغذی مانند رنگینک و غذایی فرنی شکل، برای سفره افطار بهره می‌ بردند.

صبوری در ادامه به معرفی سایر خوردنی‌های سفره افطار در این شهرستان پرداخت و عنوان کرد: در صورت تقارن ماه مبارک مقارن با فصل سرما، حلواهایی مانند حلوای اماج و حلوای کنجدی پخته و مصرف می‌شد. البته در بیابانک هنوز هم حلوای کنجدی را که ماندگاری خوبی هم دارد؛ مصرف می‌کنند. در گذشته گولاچ به‌ عنوان خوردنی شیرین بعد از افطار و به‌جای زولبیا و بامیه کنونی، پخته و مورد مصرف قرار می‌گرفت.

مدیر موزه اقوام شهرستان گرمسار ضمن تأکید بر شرکت مردم در مراسمات ماه مبارک از قدیم الایام تاکنون بیان کرد: در گذشته جزء خوانی قرآن و مراسم احیای شب‌های قدر در منزل بزرگترها و یا در مسجد برگزار می‌شد اما امروزه این مراسمات عموماً در زینبیه‌ها و مساجد برگزار می‌شود  و همچنین بنا بر باور قدیمی مردم که شب عید فطر هر کجا مهمان باشند، فطریه بر گردن میزبان است؛ شب آخر ماه مبارک مهمانی افطار برگزار نمی‌شد و همه در منزل خودشان می‌ماندند.

وی به توصیف رسوم عید فطر در این شهرستان پرداخت و اظهار کرد: اگر در اقوام و خویشاوندان خانواده داغداری وجود داشت که بیش از 40 روز از مرگ عزیزشان می‌گذشت؛ بزرگترهای خاندان حنا درست می‌کردند و یا لباسی نو برای خانواده متوفی می‌بردند و آن‌ها را از سوگ در می‌آوردند.

صبوری در ادامه تصریح کرد: با توجه به این که عید جز فطر بزرگترین اعیاد مسلمین است؛ خانواده‌های صاحب عزا از صبح سفره‌ای پهن کرده و در آن خوراکی‌هایی مانند شیر برنج، حلوا، نان، پنیر، سبزی و چای گذاشته و از مهمانانی که به منظور تسلی خاطرشان می‌آمدند؛ پذیرایی می‌کردند و همچنین مردم برای روز عید فطر نان‌هایی به نام نان کیلایی که نوعی نان پخته شده با دنبه بود و نان قندی درست و صبحانه روز عید را با خوردن نان جدید آغاز می‌کردند.

مدیر موزه اقوام شهرستان گرمسار با شرح رسم عیدی بردن برای نوعروسان خاطر نشان کرد: اگر دختری نامزد کرده بود و به اصطلاح قولش را گرفته بودند، روز عید فطر مادر داماد ته‌چین درست کرده و به عنوان ناهار با بزرگان خاندان داماد به همراه یک تکه لباس و یا طلا برای خانواده عروس برده و خودشان هم برای ناهار در خانه عروس می‌ماندند و به این شکل مراسم عید دیدنی و عیدی بردن برای عروسشان را به جا می‌آوردند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه مبارک عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام تقی زاده دبیر پویش طرح ملی زندگی با آیه ها و رییس سازمان دارالقرآن در نشستی که پیرامون بحث و بررسی طرح زندگی با آیه ها امروز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور جامعه قرآنی و تمامی دستگاه های مشارکت کننده در مجمتع فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف فرهنگی بود. نظر سنجی قبل از ماه مبارک انجام شد و بعد از آن نیز مجدد آن را تکرار کردیم تا اثر بخشی فعالیتهای انجام شده را دریابیم. در این عملیات تولیدات مکتوب، تولیدات فضای مجازی و فعالیتهای که در صدا و سیما شکل گرفت و اتفاقاتی که در زیر ساخت ها اتفاق افتاد و تبلیغات محیطی یکی دیگر از ارکانی بود که سعی کردیم در تصویر کردن بهتر این طرح از آن کمک بگیریم.

وی ادامه داد: در نامه ای که حجت الاسلام قمی بهمن ماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال کردند نظر معظم له را برای اجرای چنین طرحی در ماه مبارک جویا شدند که پاسخ به این نامه رهبر انقلاب این چنین آمده است: «کار قرآنی در شمار مبارک ترین کارهای جهادی و اسلامی است مراقب باشید در نیمه راه رها نشود و پیگیری نکردن و برنامه ریزی نکردن آفت برنامه های شوق انگیز است.»همه فعالیتهای قرآنی را رهبری در راستای فهم و تدبر می بینند که در این زمینه حفظ قرآن تاثیرات خودش را دارد.

رییس سازمان دارالقرآن اظهار داشت: ما حفظ آیات موضوعی را به عنوان نقطه کلیدی مطرح کردیم که با نگاه کارشناسی به تمامی مراحل از تصحیح و جریان حفظ و عمل و قرآنی شدن را دنبال کرد. فلذا توجه ویژه ای به حفظ موضوعی داشتیم. ما با این نگاه هدف از طرح زندگی با آیه ها را گفتمان سازی و تببین معارف قرآنی نیاز جامعه در راستای فریضه جهاد تبیین با این طرح مورد توجه قرار دادیم.

تقی زاده ادامه داد: در ماه مبارک رمضان چهار سطح عملیاتی طراحی شد.گفتمان سازی زندگی با آیه ها از عنوان تا مفهوم اینکه قرآن به دنبال سامان بخشی زندگی است، به عنوان نخستین سطح برشمرده شد. همچنین شکل گیری هم افزایی بین جریان های مردمی و دستگاه ها با این تناسب که فعالیت خودمان تقویت میدان باشد. مخاطب محوری که معیار اصلی ما بوده در تفکیک مخاطبان با عنوان های مختلف بانوان و نوجوان در این طرح مورد توجه واقع شده است.

دبیر پویش طرح زندگی با آیه ها با اشاره به اینکه نظرسنجی قبل و بعداز فعالیتهای قرآنی ماه رمضان داده های خوبی میدهد، اظهار داشت: نظر سنجی با سنجش دو هزار نفر از استانها و تهران انجام شد در این نظر سنجی بالغ بر ۷۵ درصد حسرت حفظ نکردن قرآن را دارند. اکثر افراد در خانه از قرآن شخصی استفاده می کنند که با آمدن نظر سنجی دوم که روزهای آینده نتایجش مشخص می شود میتوان تحلیل های خوبی در این زمینه انجام داد.

کد خبر 6092100 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • تبریک خاص بوفون به باشگاه سابق: صعود مبارک!
  • تصویری پنجاه ساله از زحمت و تلاش؛ روز کارگر مبارک + عکس
  • تصادف کامیون و تیبا در محور گرمسار به سرخه ۶ مصدوم داشت
  • تبریک روز معلم به همکار با ۴۰ متن ادبی، زیبا و رسمی
  • روز معلم ۱۴۰۳ + پیام، متن و عکس نوشته تبریک
  • پیام تبریک روز معلم + پوستر و عکس نوشته
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • پیام تبریک روز کارگر ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری